På måndag reser jag till Shanghai tillsammans med en delegation elever, lärare och skolledare från Stockholms skolor. Under fem dagar ska vi besöka kinesiska skolor, universitet och företag, samt hålla ett gemensamt seminarium om utbildning i den svenska paviljongen på världsutställningen i Shanghai. Resan är en del av ”Global Citizen”, ett samlingsnamn för den satsning på undervisning och utbyte med koppling till Kina eller Indien som bedrivs på en rad stockholmsgymnasier. Vissa elever studerar kinesiska som språk, andra läser ekonomiprogrammet med Kinainriktning. Några elever får varje år chansen till utbytestudier eller praktik i Kina – just nu befinner sig tre elever från fordonsprogrammet på STFG i Shanghai för praktik på Scanias anläggning där. Skolorna samverkar också med kinesiska skolor, universitet och företag för att stimulera utbyte.

Utbytet med Kina fyller flera viktiga syften. Det ökar svenska ungdomars förståelse och kunskap om Kina som land, viktiga kunskaper i en alltmer globaliserad värld. Det skapar också större möjligheter för kinesiska ungdomar att ta del av idéer kring frihet, mänskliga rättigheter och demokrati.

Kina är världens största diktatur. Lika viktigt som det är att förstå den enorma förändring som landet genomgått och genomgår, lika viktigt är det att påminna om förtrycket av mänskliga rättigheter och bristen på frihet och demokrati. När jag reser till Kina är det för att se och lära om utvecklingen, men också för att tydligt påminna om hur vi i Sverige ser på vikten av ett öppet samhälle.

Ola Wong skriver regelbundet i Svenska Dagbladet från världsutställningen och de svenska inslagen där. I samband med näringsminister Maud Olofssons och Kungens besök i Kina nyligen skrev Wong en tänkvärd artikel på temat att svenskar och andra allt mer sällan tar upp frågan om mänskliga rättighter och demokrati när de besöker Kina.

Själv har jag inga planer på att tiga om behovet av frihet och demokrati. När jag under nästa vecka talar inför kinesiska skolledare och skolpolitiker tänker jag ta upp de här frågorna ur ett utbildningspolitiskt perspektiv. Jag tänker prata om att en av skolans viktigaste uppgifter är att lära eleverna att tänka kritiskt och ifrågasätta gamla sanningar. Om att yttrandefrihet är en förutsättning för innovativt tänkande och entreprenörskap. Om att ett öppet och demokratiskt samhälle lägger grunden till välstånd.

Kina har under de senaste åren visat upp en rad exempel på hur man utan skrupler använder IT för att främja diktaturens syften. Det mest kända exemplet är givetvis Google, som till slut fick nog och lämnade Kina. Även den svenska IT-uppfinningen Skype har missbrukats av regimen för avlyssning.  Jag vet inte om det här blogginlägget kan läsas i Kina, men det ska bli intressant att ta reda på. Jag lovar att berätta nästa vecka!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s