För ett år sedan införde vi på försök ett tionde skolår i grundskolan på två skolor i Stockholm, Högalidsskolan och Bredängsskolan. Det är ett av flera exempel på hur vi vill bryta upp IV-programmet och skapa olika utbildningsvägar för elever med olika behov. Det tionde skolåret är en andra chans för de elever som inte fått godkänt i grundskolans kärnämnen och ett alternativ till gymnasiets individuella program.  Med ett extra år i grundskolan ökar sannolikt chanserna betydligt för dessa elever att lyckas i sin fortsatta utbildning.

Det individuella programmet var från början avsett som en väg in i gymnasiet för en mindre grupp elever som inte nått godkänt i grundskolans kärnämnen. I dag är det ett av de största gymnasieprogrammen och samlar elever med vitt skilda bakgrunder och problem. De allra flesta elever på IV når aldrig godkända slutbetyg från gymnasiet.

Jag  besökte jag det tionde skolåret på Högalidsskolan för att höra vilka erfarenheter elever och lärare har från denna försöksomgång. Mona Folkander är speciallärare för det tionde skolåret på både Högalidsskolan och Bredängsskolan. Hon har jobbat med att samordna det tionde skolåret utifrån skolornas olika kulturer, men ändå se till att innehållet är lika. Alla elever har testas för läs- och skrivsvårigheter. Monas bild var att skolorna i Stockholm jobbar mycket bra med att upptäcka läs- och skrivsvårigheter, och ingen elev hon testade för det tionde året hade oupptäckta svårigheter. Det gör mig väldigt stolt över Stockholms skolor och visar att det är helt rätt att satsa på läs- och skrivutveckling.

Det går idag 28 elever på det tionde skolåret. Av dessa kommer sannolikt de allra flesta att uppnå gymnasiebehörighet och kunna börja på ett nationellt gymnasieprogram till hösten. Det tycker jag är ett fantastiskt resultat! För elever som har haft stora svårigheter i skolan av olika slag och ofta också en stor frånvaro är det inte lätt att motivera till studier. Lärarnas uppfattning är att eleverna i detta projekt har blivit vinnare och kunnat bli de skolelever de alltid velat vara.

Jag besökte klassen under en musiklektion för en liten pratstund med eleverna. Det första de ville föra fram var vilken fantastisk mentor de haft i no- och matteläraren Morgan. Jag upplevde att eleverna förstod att ta vara på chansen att klara sin gymnasiebehörighet. De har fått gå i en liten klass med kunniga ämneslärare och engagerade skolledare och mentorer. Eleverna har också haft särskild tillgång till kurator och studievägledare.

Morgan berättar att många elever har ett starkt föräldraengagemang som ökar möjligheterna att lyckas. Skolan har också jobbat med höga förväntningar på eleverna, något som all skolforskning visar är en stor framgångsfaktor.

Projektet med det tionde skolåret kommer att fortsätta nästa läsår, och jag hoppas att fler elever med ofullständiga betyg tar den här chansen.

Annonser

1 kommentar »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s