En grupp socialdemokratiska kommunpolitiker skriver idag på DN Debatt om lärarnas arbetstider. Bakgrunden är att Sveriges kommuner och Landsting, SKL, stenhårt driver kravet att lärarnas så kallade förtroendetid ska tas bort. Socialdemokraterna kräver nu att SKL ska backa från detta krav.

Det är ett lika oväntat som välkommet besked. Socialdemokraterna har under många år gjort sig kända som det parti som har minst förståelse för den tuffa arbetssituation som många lärare har. Att ta bort förtroendetiden ses av många lärare som den sista spiken i kistan för läraryrket som ett fritt, akademiskt yrke. Att SKL valt att driva denna fråga så hårt, inte minst genom sin förhandlingsordförande Ingela Gardner Sundström (M), har allvarligt skadat relationerna mellan lärarfack och arbetsgivare.

Jag utgår från att SKL i de kommande förhandlingarna kommer att släppa kravet på  slopande av förtroendetiden för lärare. Jag bedömer det som helt nödvändigt om relationen återigen ska präglas av respekt.  Svensk skola står inför enorma utmaningar. SKLs provokationer mot lärarkåren bidrar inte till att utveckla svensk skola.

Annonser

22 Comments »

    • TACK LOTTA!

      Vi är en mycket sliten yrkeskår. Lång utbildningstid, hög kompetens, långa arbetstider och en enorm press under dagarna på arbetet! Hur ska vi klara av att höja kvaliten i skolan när vi den största delen administrerar och inte ens får utföra vår huvuduppgift att planera, efterarbeta och undervisa?
      Vi ska tom bokföra i dataprogram budgeten i olika ämnen själva fast ekonom är anställ på skolan?! Vad är det som händer?

  1. Tack Lotta!
    Detta är mycket välkommet. Och kan du få med dig dina allianskollegor i moderaterna på detta vore det fantastiskt. Men jag antar att det är mycket svårt. Men lycka till, du har lärarnas stöd!

  2. Det blir väldigt märkligt när utbildningsförvaltningens chefer (Thomas Persson, Gunilla Larsson, Håkan Edman, Lars Brandt, Marie-Louise Hammer Åberg och Elisabeth Dérantz) skrev under DN Debatt-artikeln i mitten av mars där man krävde total kontroll över lärarnas förtroendetid.

    Vad tycker Stockholm egentligen? Är det chefernas eller skolborgarrådets uppfattning som gäller?

  3. Bra att du står upp för lärarna Lotta, men snälla gå ut i debatten tydligare och ta ställning för lärarkåren! LR vågar inte gå ut i strejk för att de känner inte allmänhetens stöd! Det är absurt var SKL vill göra mot lärarna och facken behöver stödet för att våga protestera!

  4. Margareta, Lotta Edholm är folkpartist. Anledningen att det sitter en moderat som ordförande i SKL:s förhandlingsdelegation är att SKL har borgerlig majoritet. Det säkraste sättet att få bort Moderaterna är således att just rösta på Socialdemokraterna, inte Lotta Hedholms Folkparti.

    • Daniel en rättelse, Lotta Edholm sitter i Stockholms kommun. Vilket Margareta inte kan styra över så mycket. Håll dig till saken, gör inte partipolitik av detta.

  5. Jag är lärare i en etta och där handlar det om att varje dag fundera över varje barns utveckling och över varje barns behov, inte bara över kommande läsår utan över de närmast följande dagarna. Om jag på tisdagen ser att Lasse inte har förstått ett moment i matematiken måste jag för nästa dag se till att det finns möjlighet att hjälpa Lasse att komma över det hinder han har. Jag måste fundera ut hur jag skall gå tillväga, vad jag har för material, vilken tid jag har för att kunna sitta med honom etc.
    Det kan jag inte göra i augusti utan det måste jag göra idag.
    Hur ska jag då gå tillväga?
    Mina bokhyllor hemma är fyllda av olika böcker, pärmar med uppgifter etc. Jag har i min skola ingen möjlighet att förvara detta för det finns inte plats. Mitt klassrum fungerar som fritidslokal så fort som mina elever har slutat. Jag har många gånger försökt att sitta i klassrummet för att kunna göra min planering, för att rätta böcker etc. men efter stund får jag ge upp för rummet är fyllt av barn som leker eller pysslar och stojar och jag klarar inte av att göra mitt arbete där. Sålunda packar jag ner mina och barnens böcker i min väska (den är rymlig…) för att sitta i vårt personalarbetsrum. När jag kommer dit sitter där redan lärare som planerar, som har möte, som försöker tala i telefon etc. och jag ser att där är redan fullt. Så, jag kan inte sitta där heller. Återstår alltså att göra arbetet hemma – i lugn och ro.
    Skall vår tid totalregleras förutsätter jag att jag får en egen arbetsplats med gott om utrymme så att alla mina skolpärmar etc. som jag har hemma kan flyttas till skolan. Då pratar jag om del i ett lugnt rum, eget skrivbord, egna bokhyllor egen dator med ett bra officeprogram etc. Skolan skulle därför behöva byggas ut och inventeringar införskaffas. Likväl skulle jag väl ändå sitta hemma på min fritid och utföra skolarbete eftersom jag aldrig skulle kunna släppa funderingarna kvar i skolan.
    Fast, jag får väl strunta i Lasse, det får gå som det går, när klockan är 16.00 släpper jag tankarna på honom och åker hem och tittar på mitt arbetsrum hemma – det som då är tomt. Jag får väl släppa passionen för mitt jobb och betrakta det som vilket jobb som helst och gå på bio i stället.

  6. Som sagt, låt det vara det fria akademiska yrke det är. Det är grunden för en bra skola. Jag har sett så många lärare som brinner för detta, låt det inte slockna. Apropå strejk, så tror jag att många vill ha det, vi har blivit hunsade länge nog.

  7. Bra skrivet Inger! Vi måste stå på oss. Låt inte SKL förstöra möjligheten för oss att känna lust inför mötet med våra elever.

  8. TACK för att någon månar om fortsatt kvalitet i skolan. Det handlar inte främst om, som så ofta framförs, lärares bristande förtroende för sina chefer utan snarare om ett allmänt bristande förtroende för lärarkåren.

    Jag kan bara instämma i det som Inger med flera tar upp. Vi behöver bättre möjligheter att utföra planeringsarbete och efterarbete på våra arbetsplatser och vi behöver fortsatt möjlighet till att vara flexibla – t.ex. svara på telefonsamtal sent en kväll, fundera ut plan b och c när planeringen inte fungerar för ”Olle” och så vidare. Vårt yrke är inte ett 8-17-jobb och ser vi på våra löner så går det inte precis att jämföra med andra ”fria” och ”ansvarsfulla” yrken.

    Det finns vissa som menar att man successivt bör utöka undervisningstiden på bekostnad av planeringsarbete i tron att lärare går på rutin. Hur ska då exempelvis en samhällslärare hålla sig uppdaterad med det som händer i omvärlden? Redan nu har jag svårt att hålla mig à jour i den utsträckning som jag skulle önska.

    Gertie

  9. Tack för alla synpunkter. Folkpartiet har nu valt att hoppa av SKL:s förhandlingsdelegation just på grund av hanteringen av detta. Jag tycker det är synd att det skulle behöva gå så långt, men beslutet var nödvändigt.

  10. Helt rätt Lotta! Det är nu hög tid att förbättra villkoren för lärarna – inte försämra. Och det finns mycket vad gäller lärares arbetsförhållande och stress som vi nu behöver förbättra. Detta yrke är ett framtidsyrke och då gäller det att ge dem de bästa förutsättningarna att arbeta. Utgå ifrån det friska och starka och ge dem verktygen. Jag ser de sociala medierna som deras viktigaste framtidsinstrument. Där de kan dela sina erfarenheter med varandra och här kommunicera med sina elever. Mer utbildning inom detta krävs! Det finns skolor där lärare sitter i kontorslandskap huller om buller med utvecklingssamtal och möten blandat i en salig röra. Inga andra yrkesgrupper skulle tillåta detta!

    Lennart Bladh

    http://fms-gotland.blogspot.com/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s