idg.se publiceras i dag en artikel där Roger Mogert (s) kritiserar stadens gemensamma upphandling av gemensam IT-service, GS-IT. Mogert kräver att alla stadens skolor lyfts ur projektet.

Jag är övertygad om att GS-IT är bra för Stockholms elever, lärare och skolledare.

För det första skapar GS-IT en garanterad grundnivå när det gäller datorutrustning på alla skolor. Tidigare har det varit upp till varje skola att besluta om ambitionsnivån. Så är det i viss mån fortfarande, men ingen elev ska bli utan IKT i undervisningen bara för att skolan inte prioriterat detta. Kunnande om IKT är grundläggande inte bara för elevens skolgång utan för hela hans eller hennes framtid. Med GS-IT garanterar vi att ingan hamnar på efterkälken.

För det andra innebär GS-IT att stadens skolor får en gemensam struktur. Stockholms skolor har under många år själva utvecklat sin datoranvändning i mängder av olika riktningar, vilket inte alltid gynnat utvecklingen.

För det tredje innebär GS-IT en rejäl modernisering och utökning av datorparken på stadens skolor. Jag är väl medveten om att detta skapar övergångskostnader, och just av detta skäl har utbildningsnämnden avsatt drygt 70 miljoner kronor i budget för övergången till GS-IT.

Just nu pågår arbetet för fullt med att utrusta alla kommunala grund- och gymnasieskolor med nya datorer. Ett arbete, som ska vara klart till sommaren. Varför Roger Mogert ansser  att  just skolan ska bli utan IT-förnyelse är obegripligt.

Advertisements

45 Comments »

  1. Roger Mogert anser inte att skolan ska bli utan IT-förnyelse, det är din ord Lotta. Det är bara ett fult, politiskt och retoriskt grepp du kör med.

    Däremot anser han att GS-IT inte är lösningen för skolan. Det tror inte jag heller. Nya datorer är förstås bättre än gamla. Men en gemensam struktur som dessutom kostar mer är inte lika med bättre undervisning med IT.

    Lotta, du får gärna hänvisa till forskning eller oberoende utredningar som stödjer dina teorier.

  2. Lotta!

    Du är helt verklighetsfrånvänd! Besök vilken skola som helst i stan som bedriver någon form av mer avancerad IKT än att skriva Word-dokument och surfa, så kan de berätta för dig att GS-IT är inget annat än en ren katastrof för och en enorm fördyring (och därmed begränsning) av verksamheten.

    Och snacket om ”nya” datorer är rent nys. De datorer vi kommer att prackas på (eller ha råd att köpa) av Volvo-IT kommer att vara från ett tre år gammalt restlager som Volvo-IT nu ser sin chans att bli av med.

    Läs det här inlägger från en som har koll. http://denfulahunden.wordpress.com/2010/02/08/gs-it-eller-para-sit/

  3. Jag är ledsen Lotta, du har bara helt fel! Inga skolor har råd med en fördubblad IT-kostnad utslagen på 8 år. Vi larmade om detta redan från början och när förvaltningens controller kom fram till att det till och med var värre än vad vi befarade blev alla chockade.

    Vi har mängder av exempel på tokigheter i hela detta ”kontors koncept” som nu rullas ut. Skolan har hanterats mycket arrogant av central förvaltning. Skolan måste ha en laborativ och experimentell IT miljö med bra lokal support för att kunna vara en skola i tiden.

    GS-IT är mycket dåligt för lärare och elever!
    Ett exempel från RTG: som du helt säkert vet använder vi oss av ett 1 till 1 koncept som det nu blir svårt att behålla pga fördyringen. Vi har idag ca 70-80 support ärenden varje dag. GS-IT har tänkt att lärare ska ringa när elever har tekniska problem. Det är inte måttligt arrogant mot lärarnas yrkesutövning. När läraren startar lektionen så är han/hon i princip alltid uppkopplade eftersom man arbetar med tidsenliga och motiverande resurser. Om då ett par elever har något tekniskt problem kan de snabbt få hjälp i vår helpdesk. Läraren kan fortsätta lektionen och eleverna kan komma in igen när problemet är avlöst, vilket kan ta 5-10 minuter. Som du själv delvis såg igår kan vi på RTG med stolthet säga att vi har världsklass 2010. Det finns det säkert andra som kan säga också, men nu tar GS-IT oss tillbaka till 1995.

    Fördyringar
    RTG kommer att tvingas att betala stora kostnader för elevkonton. 50 kr x 12 mån x 700 elever = 420 000.- per år. Vi skapar idag dessa konton själva på några få dagar, och har då dessutom en vuxen kunnig levande människa på plats som deltar i det pedagogiska arbetet som ger en digital kompetens till både lärare och elever.

    GS-IT har genomdrivits på ett mycket omoget och arrogant sätt från början där skolans kompetens har förnekats.
    Det finns otroligt mycket mer att säga ifrågan. Jag säger som jag sa från början: Jag är ledsen Lotta, men du har bara fel i den här frågan.

  4. Jag har en fråga Lotta.

    Om nu det här ska vara så bra, varför är övervägande av alla skolor negativ till det här som ska vara så bra enligt dig?

  5. Jag är i första hand lärare och pedagog och vill så vara!!! Idag har vi en fantastisk organisation som fungerar där jag varje dag kan räkna det som självklart att jag och mina elever kan arbeta med webben som ett verktyg för lärande.
    Trådlöst nät som fungerar. 1-1 datorer för lärare och elever. Länkar uppkopplingar à la 2010! Men kommer detta att fungera till hösten när GSIT kommer? Jag är orolig och tveksam. Vi har och vill ha en skola som ger kompetens och kunnande för våra elever för att verka i ett globalt samhälle. Jag är inte och kommer aldrig att vara den som kan lösa IT-frågor. Den kompetensen ska finnas i min närmiljö för att stödja mig och mina elever. Ju mer jag läser och hör om detta ju mer tvivlar jag. GSIT känns som en drake som äter upp vår tid, våra resurser. Hjälp någon…/Gunilla

  6. Jag har arbetat som Data- och medielärare sedan -97 på en av Stockholms största skola för vuxenutbildning. Sedan den första dagen har jag tillsammans med IT-teknikerna kunnat utforma den arbetsmiljö som passar bäst för att svara mot de krav en modern arbetsmiljö kräver vad gäller programvaror och maskiner. Detta inbegriper även Öppna programstandarder eftersom jag tycker att det är viktigt att visa kursdeltagarna alternativ till de proprietära lösningar som finns.
    Det som erbjuds i höst är låsta maskiner med förinstallerade program. Vill vi visa alternativ får vi lärare släpa dit egna datorer och projektorer….eller be Volvo IT att peta in de önskade applikationerna till det facila priset av 8500!! per styck även om programmen är fria att ladda ned och installera

    Jag anser att en stad som Stockholm borde kunna prestera bättre. Vi skall väl leda utvecklingen i Sverige.
    Alla andra kommuner skrattar antagligen.

    Är detta ett sätt att öka intresset för friskolorna?

  7. Hej Lotta

    På den skolan jag jobbar använder vi, där vi kan, program som är gratis att använda i utbildningssyfte.
    Många är så kallade GNU Open License.

    Gratis kommer i och med VolvoIT att kosta minst 8’500 kronor för det är vad de tar för att paketera ett program.

    För att göra det ännu dyrare tar de även 8’500 nya kronor om det dyker upp en programrättelse eller uppdatering.

    Tänk Dig vad pengar de kommer att tjäna på Microsoftprodukterna, där släpps buggfixar varje vecka…

  8. Är mitt uppe i att överföra min skola och jag har följande att säga:

    1)
    Matematiken staden bevisar vinsten med är kan inte vara sann. Om enheter/skolor går back hur kan då staden får plus i kassan.?

    2)
    Vi är en skola som har hållit oss i framkant inte minst vad gäller utrustning, och nu ”stjäls” detta ifrån oss ihop med en fungerande verksamhet byggd på denna utrustning.

    3)
    Ett IT-pedagogsikt vacuum kommer att uppstå då vi inte har råd, möjlighet, att behålla de programvaror vi vill och vissa frågor runt saker vi behöver kan inte besvaras av SLK eller Volvo IT eller utbildningsförvaltningen.

    4)
    Tidpressen runt införande har för min personliga del gett reaktioner av hälsokaraktär, till det sämre.

    5)
    Grundtanken in ditt resonemang är bra meeen: att göra som det görs nu kommer att haverera och vraket kommet inte att se vackert ut.

  9. Jag vet inte, men jag har svårt att se att fördubblad månadskostnad per dator kan klassificeras som en ökad övergångskostnad… Känns mer som en ökad kostnad (i detta fall en fördubblad och då är övergångskostnaderna inte helt inräknade). Men jag är ju inte ekonom, så jag kan ha fel.

    Svar på Peps fråga ”Vad f*n är hög standard?”
    Stadens svar blir alltså att färre datorer med senaste programvaran är hög standard (resultatet av dyr datorhyra). I min värld är hög standard att alla elever ska lätt komma åt en fungerande dator när eleven behöver det. Utan att behöva ställa sig i kö!

  10. Tack för alla synpunkter på GS-IT. Jag tycker det är väldigt viktigt att lärare och andra som möter förändringen ute på skolorna kommer med feedback. Jag är som jag tidigare skrev övertygad om att en gemensam IT-miljö på Stockholms skolor har många fördelar, men självfallet är jag också medveten om att övergången inte är smärtfri. För mig känns det oerhört viktigt att skolor som legat i framkant av IT-utvecklingen ska kunna fortsätta göra detta.

    Flera frågor och synpunkter rör ekonomin och jag vill förtydliga några saker.

    De kostnader som nu synliggörs är av lite olika karaktär. För det första finns det kostnader som har direkt samband med förändringen. Dessa är av engångskaraktär och täcks i hög grad av utbildningsförvaltningen. För det andra finns kostnader som hör samman med standardhöjningen. Detta är kostnader som staden skulle haft oaktat GSIT, det som inträffar nu är att kostnaden kommer samtidigt för alla. Jag vill understryka att förändringen för många skolor innebär en rejäl standardhöjning av såväl datorer som programvara. Den tredje kostnaden handlar om driften av den nya miljön, och ser väldigt olika ut på olika skolor beroende på vilken standard man valt för datautrustning, personal, support etc.

    Kostanden om 8 500 kronor för att installera ett nytt program är en engångskostnad. När en användare fått programmet installerat kostar det ingenting mer att sprida den till samtliga användare i hela staden. För skolornas räkning tar utbildningsförvaltningen stora delar av dessa kostnader centralt i samband med införandet av GS-IT.

    Signaturen Mikael skriver att de datorer som kommer ut på skolorna inte är nya, utan från ett tre år gammalt restlager. Om detta stämmer är det naturligtvis oerhört allvarligt. Jag har vidarebefordrat denna uppgift till stadens IT-chef men detta bör även anmälas av den som fått de gamla datorerna.

  11. Vi på RTG har under flera år genomfört egna upphandlingar vad gäller bärbara datorer. Då har det handlat om mellan200 och 300 datorer per läsår. Vi har också nu nästan 6 års erfarenhet av elever och bärbara datorer.
    De datorer vi sett att VolvoIT ska levera är sämre än de vi köpt de tre sista åren och slutkostnaden, per dator, oavsett om vi tar dem på 24 månader eller 48 månader, är mellan 50 och 100% högre än vid våra egna upphandlingar.

    Kom nu inte med att Utbildningsförvaltningen tar en del av kostnaden för då blir det bara patetiskt. Det handlar ju fortfarande om Stockholms invånares skattepengar.
    Om vissa delar belastar Utbildningsförvaltningens kostnadsställe och andra den enskilda skolans gör ju inte saken billigare för skattebetalaren.

    Ge oss Internet och Fronter så fixar vi resten själva.
    Billigare och bättre än vad SLK inbillar sig att VolvoIT tror sig kunna.

  12. Frågor som inte syns utifrån syftet att det skulle bli billigare än tidigare:
    1. Vad innebär centraliseringen med alla mängder programvara som finns och certifieringskostnader för dessa?
    2. Har Dell tagit en förlust för att senare skruva upp spec. på hårdvaran för att hämta in vinsten. Hur ser en sådan affärsmodell ut?
    3. Ingen annan IT (kameror, projektorer, skrivare etcetera) verkar vara upphandlad – vad är kostnaden för drift, support och inköp av dessa (eftersom allting måste godkännas av Volvo IT).
    4. Varken Zipper by Enfo (som Infocare) har någon större erfarenhet att jobba mot skola och offentlig förvaltning. Ändå är det dessa man skall supporta och stödja. Det verkar inte finnas något som helst pedagogiskt perspektiv, vilket också knyter an till punkt 1 och en eftersträvad öppenhet.
    5. Stockholms stad har en IT-strategi som på många sätt inte verkar passa ihop med den lösning man nu har valt. http://www.edu.stockholm.se/upload/Dokument/IT-strategi.pdf
    Stadens huvuduppgifter är följande:
    ”•Identifierar och beskriver verksamhetsbehov och förutsättningar inför utveckling och inköp
    •Involverar representanter för slutanvändarna i utveckling och inför inköp •Ställer krav på leverantörer att lösningar som erbjuds är baserade på
    verksamhetsbehov och användarmedverkan
    •Utvecklar och stödjer nämnderna med metoder för användarmedverkan i utvecklingsprojekt”
    6. ”Rykten” säger att rektorer är belagda med, i det närmaste, yttrandeförbud. Efter det stora antal artiklar som dök upp för två-tre veckor sedan har det varit i det närmaste tyst.

  13. Kommentarer från personer i verksamheten:

    ”Några reflektioner från en som sitter mitt i projektet:
    – Detta är totalt toppstyrt utan större möjlighet för inblandade bolag och förvaltningar att påverka. Prestige är nyckelordet som gäller från staden, alla tidsplaner kommer att hållas oavsett vad olika acceptanstester kommer fram till. Ni kommer inte få höra något som helst negativt från någon i ledande befattning oavsett vad verkligheten säger..
    – Man kan ifrågasätta nödvändigheten att baka in bolagen i den här affären, de hade kunnat upphandla detta bättre själva och sedan lösa det tekniska för att kunna fungera tillsammans med staden.
    – Tidsplanen. Vid ett uppstartsmöte i Göteborg efter sommaren frågade ett bolag en av Volvos experter vad en sådan här process normalt tar för ett bolag av deras storlek, svaret var i bästa fall 6-9 månader. Tidsplanen från stadskontoret för aktuellt bolag är 3 månader…
    – Kostnaden. Hur kommer det sig att Volvo IT hamnar på kronan när med sitt anbud mot det som ekonomer har räknat fram kostnaden för stadens it för outsourcing? (över 200 miljoner kr billager än EDB som var efter Volvo). Applikationsdrift är ej med i Volvos bud, men givetvis inräknat i stadens ekonomers kalkyl…”

  14. ”Jag har talat med en rektor och hon säger att hennes datorer funkar bra nu. Hon har köpt in dem och äger dem. Hon har typ 4-5 datorer i varje klassrum, och även några IT-tekniker. Hon satt även i gruppen när detta förslag skulle klubbas igenom för alla skolor.

    Det visade sig då att Anette Holm hade kört över alla och bestämt att Volvo ITs lösning skulle det bli. Helt utan dialog.

    Det som kommer hända nu, är att rektorn blir av med alla datorer (utan att få pengar för dem) och årligen måste hon hyra datorer utav Volvo IT. En tjänst hon köper in, alltså. Årshyran blir mycket hög, nästan lika hög som när hon köpte alla datorer tillsammans.

    Printer kan hon få hyra, men den är mycket stor med enorm kapacitet. Tanken är att det ska finnas en eller två. Men oftast vill lärarna skriva ut några få papper i klassrummen, så det är inte alls bra. Det blir mycket spring med en enda centralt placerad skrivare.

    IT-supporten sköts med telefoni. Hon har inte ens telefoner i alla klassrummen. När hon påtalade det för Volvo IT, så blev de förvånade. Hon har påtalat massa saker, och de har inte hängt med alls. Blivit förvånade hela tiden. ”Va? Är det så det funkar i skolorna?? Vi är vana vid företag”

    Kontentan är att hon måste hyra datorerna för en enorm summa, årligen. Och hon kommer att få färre datorer i klassrummen. Hon kan välja mellan att hyra datorer eller hyra tunna klienter. Tunna klienterna kommer att bli mycket dyrare än att hyra datorerna. Ingen rektor har valt klient lösningen. Detta övergår mitt förstånd, hade de valt SunRay så hade det blivit enormt billigt med 1-2 servrar och klienter a’ 2000kr st.

    Och IT-supporten kommer försämras, eftersom den sköts över telefon. Ni vet hur det funkar, folk med 3v utbildning läser ur ett formulär:
    -Har du satt i sladden?
    -Är datorn på?
    etc.

    En annan hög chef hade varit entusiatisk i början och sade att ”nu får ni bättre kvalitet och fler datorer än tidigare”. Efter att han slutligen började förstå konsekvenserna (vilket gruppen försökt förklara gång på gång) och så har han helt ändrat tongång ”men man kanske inte behöver datorer i alla klassrum, detta är spartider”.

    Kort sagt, detta försämrar undervisningen och våra svenska barn blir lidande. Detta är mycket tråkigt, och jag önskar att man kunde överklaga eller på något annat sätt riva upp beslutet. Anette Holm, IT-direktör, verkar vara särdeles oempatisk och bufflig. Hon kunde lyssnat på gruppen med rektorerna, de som vet var kostnaderna är.

    Men det är bara att gratulera Volvo IT för lyckat lobby arbete och bra säljare. Synd bara om våra barn, som inte står sig internationellt i konkurrensen i framtiden.”

    ”Det var lågt räknat av Rektorn. Bara kostnaden för uppstart och elevkonton är ca 700.000kr för ca 1000 elever (obs ingen dator/IT utrustning inräknad). Varje program skolan använder kostar 10.000kr att packa för GSIT, så det blir inga ”gratis” opensource lösningar längre.

    En grundskola med ca 800 elever (begärt att få vara anonym) ökar sin IT budget med 25% (max för att budgeten ska bli +-0) och får då råd med 11st datorer för lärarna och 22st datorer för eleverna.

    För en generell gymnasieskola med en IT budget på 1,5mkr/år (löner, utrustning, prg mm) idag så ökar kostnaden till ca 3,5mkr/år, och detta utan att höja vare sig antalet datorer, erbjuda bättre pedagogik edyl. Engångskostnader för etableringen ligger på ytterligare ca400.000kr.

    När avtalet skapades och skrev var det för de ca 40.000 tjästemän som jobbar i stockholms stad. Tyvärr så ”glömde” man de ca 40.000 elever som också finns.

    Säkert bra för staden men en katastrof för de kommunala skolorna.”

    Ytterligare två saker att tänka på:

    1. Utbildningsförvaltningen/staden ryktas att ta engångskostnaden för datorerna (eftersom skolorna inte har råd) – dvs. 4400 per dator. Säg att samtliga 48 000 datorer byts ut – då innebär det en kostnad på cirka 210 miljoner (nu vet vi inte hur många skolorna kommer att köpa då leasingkostnaden är väldigt dyr). Det innebär att den ”besparing” man gjorde genom Volvo-IT-avtalet första fyra åren är borta. Då har vi fortfarande inte ens rört andra IT-kostnader som skrivare etcetera (vilka för övrigt kommer vara löjligt dyra eftersom de måste driftas och supportas om dem skall vara i nätverket) vilket leder till att det kommer att finnas få om ens några skrivare på skolorna. De befintliga måste ju troligtvis slängas ut.

    2. Utbildningsförvaltningen/staden kommer också att ta alla initiala kostnader för programvara. Här pratade man om engångkostnader på t.ex. open source runt 8 000. Redan idag finns det runt 150-200 program i drift. Bara det är 16 000 000. Jag vet inte om det sedan tillkommer kostnader för att köpa in typ proffsprogram som Adobe:s sviter, Pro Tools, Archicad med mera eller om det ens är möjligt.

    http://www.presskontakt.se/pressreleaser/visa/pressrelease/184995/stockholms-stad-gor/0D35FF35-F1BC-5B3B-C204-272A5C991231

    Update:
    Här går man öppet ut och berättar att man tar kostnaden för inköp av datorer. Sammanlagt handlar det om 35 miljoner * 3 år (2010-2012), 20 miljoner för program samt 23 för övriga kostnader. 78 miljoner i år + 70 miljoner kommande två år = 148 miljoner. Besparingen är med andra ord utraderad.”

    Ursäkta det långa inlägget men jag har samlat lite information under några månader och inte hittat något lämpligt ställe att posta det på.

    Mycket spännande utveckling.

  15. Jag har idag läst in mig lite på detta tema. Redan den
    första länken jag öppnade innehöll fakta som omedelbart dömer ut projektet:

    ”Datorerna förses med Windows 7, Office 2007, Outlook och Communicator. Skolorna får möjlighet att använda kommunikationssystemet Microsoft Live@edu.”

    Inte bara är dessa mjukvaror extrem mycket dyrare än vad som kan rättfärdigas, de är också av tveksam kvalitet jämfört med gratisalternativen (även om detta till del är en smakfråga)—och de gör att man måste ha relativt ny och dyr hårdvara. Motsvarande OpenSource program löper problemfritt på datorer som är 5 år gamla—det gör inte kombinationen ovan.

    Härutöver kan man diskutera om det överhuvudtaget är etisk tillåtbart att låta eleverna köra in sig på Microsoft produkter på detta sätt.

  16. Lotta!

    Jag har läst det mesta av diskussion kring den här frågan, inte bara på din blogg, utan på nätet överhuvudtaget och det som är frapperande är att det är i princip omöjligt att hitta någon pedagog som tycker att projektet gynnar skolan vare sig ekonomiskt eller pedagogiskt.

    I din egenskap av skolborgarråd sitter du säkert inne på information som inte dykt upp i debatten ännu, som gör att du från din sida stöttar GS-IT. Det vore skönt om du kunde delge oss pedagoger den information som gör att du så helhjärtat anser GS-IT vara ett lyft för de kommunala skolorna i Stockholm. Som kommunalt anställd lärare på en konkurrensutsatt skola vore det ju fantastiskt att få ett så bra argument i marknadsföringen mot t ex friskolorna som ”IT lyfter skolan”.

    /Björn Dahlman

  17. @Lotta
    Du skriver:

    ”När en användare fått programmet installerat kostar det ingenting mer att sprida den till samtliga användare i hela staden…”

    8500:-/program är bara certifieringskostnad (och paketering och distribution ) som Volvo IT tar. Därefter tillkommer givetvis ev. licenskostnad som den enskilda skolan får ta.

  18. Peter,

    Självklart har du rätt i att skolorna får licenskostnader, men dessa kostnader belastade skolorna även i det tidigare systemet.

    mvh, Åsa Härkegård
    borgarrådssekreterare

      • Om utbildningsförvaltningen betalar (jag som skattebetalare???) är det helt ok. Visserligen tycker jag det känns som man blir omyndigförklarad. Listan här är bara en bråkdel av de applikationer som jag tycker mina elever kan testa. Inga av dessa kostar något. 39 * 8500 = 331500. Utslaget på alla datorer i Stockholms stad kan det tyckas anska billigt, men helt onödigt….

        7-zip – ersätter Winzip
        Adaware – spionprogramsborttagare
        Amsn – ersätter också MSN messenger
        Archimedes – ersätter Auto CAD
        Audacity – gratis ljudeditor
        Avidemux – ersätter Adobe Premiere
        Blender – fritt 3D-program
        BurnAtOnce – fritt brännarprogram
        CCleaner – rensar datorn från skräp gratis
        CDburnerXP Pro – fritt brännarprogram
        Clamwin – fritt antivirusprogram
        Combined Community Codec Pack
        EASEUS – Fritt partitioneringsprogram
        Firefox – Alternativ till Internet explorer
        First page – fri webbeditor
        Foxit Reader – Alternativ till Adobe Reader
        Freemind – mind-mappingprogram
        GIMP – Alternativ till Photoshop
        Inkscape – Alternativ till Adobe Illustrator
        Kompozer – fri webbeditor
        Octave – ersätter Mathlab
        Open office – Alternativ till MS office
        PagePlus SE (och mer) – Fria DTP-program
        Paint.Net – Alternativ till Photoshop
        PDFCreator – program för att skapa PDF-filer
        Pidgin – ersätter MSN messenger
        QuickTime Alternative – spelar .mov (Quicktimefilm) – Klicka här »
        Radria – ersätter Dreamweaver
        Real Alternative – ersätter Real Player
        Real VNC – gratis fjärrstyrningsprogram
        Scilab – ersätter Mathlab
        Screamer radio – lyssna på radio från hela världen utan att leta – Klicka här »
        Scribus – öppet DTP-program – Klicka här »
        Skype – gratisprata med hela världen – Klicka här »
        SUPER© – Program som konverterar video på ett enkelt sätt – Klicka här »
        VLC – ersätter Windows Media Player – Klicka här »
        Winpooch – Anti-spyware, anti-trojan. Använd gärna med Clam Antivirus – Klicka här »
        ZOHO – bygg webbapplikationer online
        (Ubuntu för att slippa windows)

        • Peter:

          Jag gillar verkligen din lista och ditt förslag på att överge Windows för Ubuntu…

          Men dessa tankar är tyvärr försent med då upphandling och avtal är klara. Dessvärre är det så att Staden verkar ha en misstro mot allt som är gratis och mest mot Open Source.

          Att flera stora städer och myndigheter i Europa har slängt ut sitt beroende av Microsoft-produkter och kör t.e.x Red Hats linux i datorer och servrar är väl inget som staden i världklass tittar på…

          Jag kan bara säga att jag som IT-ansvarig under överföring har gett upp. GSIT-båten har lagt ut och flyter nu mitt i strömmen. Volvo-IT har börjat ro och vad vi kanske kan göra ute på skolor och enheter är att putta rorsmannen åt rätt håll….

          • Citat från http://www.edelegationen.se/

            ”Delegationen ska samordna den statliga förvaltningens IT-standardiseringsarbete avseende e-förvaltning. Delegationen ska se till att metod- och expertstöd i IT-standardiseringsfrågor inom den statliga förvaltningen tillhandahålls, också när det gäller begreppsstandarder. Arbetet ska utföras i samverkan med SKL. Samordningen av IT-standardiseringsarbetet ska främja användningen av öppna standarder. Delegationen ska beakta det IT-standardiseringsarbete som pågår på internationell nivå.”

            Stockholm verkar jobba stick i stäv med de intentioner som E-delegationen företräder…

          • …en annan sak som slog mig var att vi ofta i våra mediakurser använder olika typsnitt. Tidigare hade vi en typsnittsserver med 1500 olika typsnitt. Kan det bli så illa att vi är tvingade att ringa Volvo IT och be att få installera nya typsnitt i maskinerna till det facila priset av 8500:-/styck? Windowsuppsättningen av typsnitt är lite enahanda…

            • Jag vet inte om det skulle fungera kontraktsmässigt (Volvo IT torde inte bli entusiastiskt…), men:

              Man ber dem att installera ett enda program: VMware (eller liknande). I nästa steg låter man sedan ett eget Linux löpa därunder och kan installera vad man nu vill.

              Nu har man visserligen fortfarande slängt en hel del pengar i sjön och måste ta en viss performance-hit—men å andra sidan har man begränskat skadorna till något man kan överleva.

  19. Tack Lotta,
    jag är glad att du och och Roger Mogert äntligen öppnar upp för genomlysning i frågan om GS-IT för skolan. Vi har ju av stadsdirektören förbjudits ”att tala om detta” (vi påpekade att vi får dubblerade kostnader utslagna på 8 år). Detta förbud i sig är frapperande. Skolan ska arbeta med samhällets värdegrund som bl.a bygger på yttrandefrihet, jämlikhet och demokrati. Medarbetarskap är dessutom en viktig komponent i Skandinavisk demokratisk kultur. Genom ett agerande som detta utmanövreras just medarbetarskapet.

    Historik och SLK’s maktambitioner
    SLK gör ingen förvånad, man är en maktorganisation och kan därför inte nedlåta sig till att föra en dialog med verksamheten. Gång på gång har man misslyckats med IT i staden och inte minst med IT i skolan. Historien upprepar sig även denna gång, nu med löften om att man ska spara mycket pengar.
    Så, hur blir det?
    Kan någon se några sparade pengar?
    Det är också märkligt att man kör styrgruppen för GS-IT utan representant från UTBF (utbildningsförvaltningen) (enligt vår ÖPL (överförings projektledare) ), trots att UTBF står för 60% av hela upphandlingen.
    Tror någon att den miljö som leveras av Volvo blir en kreativ miljö för lärande? Hur många års erfarenhet av detta har SLK och Volvo-IT? Hur många års erfarenhet tror ni att vi har av det samma – både tekniskt och pedagogiskt?

    Lotta, jag tror att ni vill skolan väl men jag är helt övertygad om att ni har satt er alltför tungt i famnen på en smart lobbande tjänstemannaorganisation. De har lovat er guld och gröna skogar, men det blir troligen bara en skogskörning. Priset kan bli högt på många sätt!

    Rektorsmötet på Kungsholmen
    Jag var med på rektorsmötet på Kungsholmen den 15:e mars. En mycket pinsam tillställning. Vi får höra att det mesta har gått snett. Representanten från Volvo-IT tvingas stå där med skammen och be om ursäkt och säga att ”vi är en lärande organisation”. Det är fint att vara en lärande organisation – fattas bara annat! Visst kan det bli fel ibland, och vi skulle säkert kunna acceptera att 5 – 10% av införandet behövde justeras, men inte tvärtom. Är det acceptabelt att man övar sig på skolornas kärnverksamhet?

    Propagandaapparaten
    Dessutom, denna totalt enstämmiga propaganda som förekommer både från UTBF och andra som uttalar sig är mycket ansträngande. Vi ser och känner helt klart att det är ”hårda nypor” eller ”administrativt och byråkratiskt våld” som gäller. Ingen vågar tala förnuftigt och föra en diskussion, då hotas man av att sparkas ut. Jag menar att detta är en ny variant av ”hot mot tjänsteman” som förekommer i Stockholm idag. Starkt uttryck – ja! Men om man hotas att mista jobbet så är det ett angrepp mot individens existens, eftersom det inte finns en fungerande arbetsmarknad. Det är som du säkert känner till ett mycket kraftfullt verktyg som nu används, även detta långt från traditionell skandinavisk demokratisk kultur. Man undrar vilken styrandekultur som företräds. Jag ser tydliga machiavellianska drag.

    IKT och lärande en egen forskningsgren
    Vad SLK inte vet är att IKT och lärande (ICT in learning) idag är så hett att det är en egen forskningsgren i världen. Att då som SLK helt igonrera samtal med skolorna och UTBF blir förödande. Det har skrivits flera mycket bra dokument från UTBF som har helt ignorerats. Dessa dokument har haft ett visionärt framåtsyftande synsätt. Vem sorterade bort dem?

    Nu låses skolan in i en tekniskmiljö som traditionellt är mycket känsligt för skadlig kod, som får styra vilka initiativ som kan tas i skolan. MS (Microsoft) har suttit med som partner och frågan är om man inte tagit skolans IKT-utveckling som gisslan med sitt ”Live@edu”. Jag har givit MS mycket credit genom åren och tagit mycket skit från SLK och förvaltningen för att vi samarbetade med dem för att få en fungerande miljö på RTG (Ross Tensta Gymnasium). Jag fortsätter att ge dem credit för detta men i den kommande GS-IT miljön har de spelat ut skolans utvecklings- och initiativkraft till förmån för sina affärer. Det är värt att tänka på att MS inte längre har någon skoldivision i Sverige – de har en försäljningsansvarig – viss skillnad.

    Live@edu
    Varför väljer inte lärarna ”Live@edu”? Vi har testat ”Live@edu” på RTG och lärarna har kunnat välja de resurser som finns i den miljön, men de väljer hellre andra resurser som är enklare att använda som WordPress, verktyg från Google som Blogger, Picasa, Google Maps, Google documents och annat. ”Live@edu” är ett försök av MS att matcha den framgångsrika, av enkelhet präglade verktygsmiljön från Google. Men ”Live@edu” blir en trög koloss i sammanhanget. Tyvärr. Det kanske kan förändras vad vet jag, men inte hjälper det med propaganda och inlåsning.

    Till sist, det kan vara bra att orientera sig om IKT i skolan och hur man ser på det runt om i världen. Först en intervju med Angus King och den satsning som man gjorde och fortsatt gör i delstaten Maine i USA. Sen min egen rapport från Isle of Man och slutligen ett alternativt synsätt på IT i skolan från Uddevalla (när det gäller IT i skolan är de nog närmare att vara ”Capital of Scandinavia” än Stockholm just nu). Det finns förstås oändligt många fler resurser att kika på, om man är intresserad. Dessutom, det finns tre 1 till 1 skolor i Stockholms stad. Varför inte lyssna på vad de har att säga?

    Angus King

    Isle of Man

    Uddevalla

    mms://stream.skolverket.se/film/itfp/090305brittinger_ylva.wmv

    Seth Norberg
    IT – samordnare och IT-pedagog

  20. En grupp som riskerar att hamna i kläm när man gör den här typen av ”one size fits all” är elever med funktionsnedsättningar. Dessa elever kan behöva olika kombinationer av hjälpmedel och specialprogramvara. Om varje sådan anpassning ska godkännas och om kostnaden för det hamnar på respektive skola så säger all erfarenhet att dessa elever inte kommer att få det stöd de behöver.

    Tyvärr brukar stora supportlösningar också innebära att den som har den här typen av utrustning inte får hjälp när något krånglar. Om det inte är tydligt uttalat i stadens beställning så kommer inte Volvo IT att bygga upp tillräcklig kompetens för att kunna ge stöd åt dessa elever.

    Som förälder till barn med behov av specialanpassningar finns det all anledning att noga följa vad som nu händer. det är stor risk att ditt barn inte får tillgång till rätt hjälpmedel och rätt utrustning.

  21. Lotta!

    Tyvärr verkar det lite väl talande att det enda du kommenterar lite djupare är de ekonomiska aspekterna av projektet. Det pedagogiska tänket, hur du som skolborgarråd ser GS-IT som ett lyft för IKT, hur elevernas kreativitet ska släppas loss – det säger du ingenting om. Hur kan det komma sig?

    Jag skulle verkligen vilja att du som ansvarig politiker besvarade följande tre konkreta frågor:
    1. På vilket sätt anser du att MS Live@edu gynnar Stockholms skolor och arbetet med IKT på lång sikt?
    2. Vad var det i Volvo IT:s anbud som stack ut vad gäller pedagogiska frågor och IKT?
    3. På vilket sätt hjälper det mig i mitt arbete som pedagog att inte ha någon IT-support på skolan?

    Tacksam för svar. Du är faktiskt skyldig oss det.

    /Björn Dahlman

  22. Citerar: ”För det första skapar GS-IT en garanterad grundnivå när det gäller datorutrustning på alla skolor. Tidigare har det varit upp till varje skola att besluta om ambitionsnivån”

    Ok, en undersökning i utrullningsverksamheten visar att det tyvärr är så att försiktigt ekonomiska rektorer inte köper fler datorer än förut.

    Samtidigt köper en del till alla elever och lärare och struntar i kostnadens konsekvenser. Alltså håller inte det som argument heller.

    / R

    • Hur kan man gå runt kostnaderna för att köpa datorer till alla lärare och elever? Räknar man kallt med att utbildningsförvaltningen går in och tar dessa (igen) eller har man på något mirakulöst sätt lyckats lösa den 50-100%-iga prishöjningen som redan innan låg långt över ”marknadspris”?

  23. Antingen är du dum(okunnig) eller slipad och genomkorrumperad. Vilket är det? Vår skola tjänar då inte på era dumheter! Varför ska vi tex betala för GIMP, som är ett open source program? Någon utav er politiker måste ge ett bättre svar än att ni beräknar att tjäna på det här i längden. Det är ett ohållbart argument som i sig inte kommer hålla till nästa mandatperiod. men det kanske ni redan kalkylerat på. För då är det Sossarna som ska reda ut er stöld utav Stockholms skolors samtliga inventarier!

    Nu jävlar!

  24. Som vanligt har inte du Lotta en aning om vad du skriver om i bloggen, det fanns en gemensam policy och direktiv ifrån SLK om hur dator miljön skulle se ut innan, hade alla följt den så skulle det inte sett olikt ut ang dator parken. Men hela upphandlingen och att gemensam konsolidering skulle ske inom staden var ju bra, men som nu sälja ut driften och framför allt göra ca 250 personer arbetslösa vad är det för jävla sätt, nu hamnar pengarna i Göteborg istället, ni borde ha värnat om era egna medborgare och skattebetalare.
    Hur kunde ens upphandlingen godkännas utan att Volvo var tvugna till personalövertagande det är där skandalen ligger.

  25. Hej Lotta. Det verkar inte som att du är särskilt aktiv på din egen blogg, men jag frågar ändå och håller tummarna. En kommentar tidigare (signaturen Mikael, den 24/3), skriver om ett ”restlager” som Dell ser en chans att bli av med. Det är så att jag också har fått dessa uppgifter och jag tycker det är minst sagt besynnerligt, att du inte VET om det stämmer. Alternativt tar reda på det ordentligt!

    Så, min fråga gäller detta… Ifall det är så att skolorna får gamla datorer (vilket verkar vara fallet, med tanke på att de är optimerade för Windows Vista och datorerna idag kör Windows 7), vad gör Du då? Kommer du att agera? Och i så fall HUR?

    • Dags att avgå, Lotta.

      Antingen har du gjort en mycket grov och kostsam feluppskattning, trots varningar från ett flertal person och källor—inklusive skolorna själva och många kommentator på denna sida.

      Eller så har du medvetet ljugit för att försvara ett projekt som du visste troligen inte skulle fungera.

      Oavsett vilket bör du avgå—inkompetens eller ohederlighet.

      (Som en sidoanmärkning: Även i andra fall skulle jag gärna se att politiker tog mer ansvar för sina beslut och sin politik—inte bara för eventuella sexköp, kontokortsmissbruk, och andra snedkliv av mer privat karaktär.)

  26. Cloudos.seFölj
    Alla stockholmare kan erhålla gratis datorer!
    2010-10-23 18:26
    Alla stockholmare kan erhålla gratis datorer!
    71 250 kronor är priset för varje dator i det av Stockholms stad undertecknade IT-avtalet för en femårsperiod från och med i år.
    Då ingår 12 500 för datorns driftkostnad under perioden.
    En hygglig portabel 11 tums dator med hårdisk kan man köpa för ungefär 2 500 kr. Man får då en lättanvänd praktisk dator med ett bra operativ och grundprogram för detta låga pris.
    Det ger 28 elever möjlighet att erhålla en dator, istället för en per elev.
    Då man inhandlar 44 000 datorer till detta priset, kan man beräkna hur många som skulle kunna få en dator om man i stället använde sig av en ovanstående 11 tumsdatorer.
    Ett enkelt räkneexempel ger följande resultat 28 * 44 000 = 1 230 000.
    Över en million elever kan då erhålla datorer ifrån Stockholms stad!
    Eftersom det endast finns 80 000 elever så kan alla invånarna i Stockholm erhålla en dator, plus samtliga invånare i kommunerna utanför Stockholm! Tänk dig att uteliggarna kan surfa med sin gratis erhållna dator på ”wifi”-ställen i storstadsregionen efter arbete och bostad! Vilken glädje för alla våra kära på ålderdomshemmen som kan hålla kontakt med sina barnbarn och barnbarns barn!
    Varför byter och slänger Stockholms stad 44 tusen datorer som står på olika skolor i Stockholmsområdet mot nya? När man kan återanvända dessa och få 88 000 datorer istället? Eller att köpa billigare läsplattor eller små datorer/notebooks så att samtliga 128 000 elever och anställda kan erhålla dessa datorer.
    Skrotar man alla bilar när man köper nya?
    Slänger man alla läroböcker när man köper nya läroböcker?
    Skall vi inte eftersträva ett hållbart samhälle där vi inte slösar med våra resurser utan använder precis bara det vi behöver för att få vardagen att fungera ekonomiskt och praktiskt.
    Varför skrives dessa avtal ?
    Om man använder ”Moln” eller ”Cloud” så blir driftkostnaden ännu lägre och programkostnaden närmast obefintlig. För att då körs allt i en gemensam datacentral och då kan man rationalisera och erhålla fördelar med hög pålitlighet och med obefintliga virusproblem.
    Priset blir totalt mycket lägre!
    Lite information som kanske inte dyker på varje dag, vi har totalt i Sverige 1 419 620 elever i systemet, då menar jag alla i olika län och kommuner i vårat rike! Jag vill nu tacka alla skattebetalarna i Stockholm för att de nästan kunde betala för hela Sveriges rikes elevers datorer, så att man kunde utdela datorerna till alla elever i hela vårat fina Sverige! Men tyvärr det blev ingen ökning med datorer hos er i Stockholm för att det blev bara 50.000 datorer kvar och resten dom som fanns i systemet blev slängda?Alltså vad blev kvar av datorerna? En Tumme!
    http://www.skolverket.se/sb/d/1718#paragraphAnchor0
    Mer information om hur man sparar och blir effektiv finns på http://cloudos.se/
    Länk:http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.304959/lyft-ut-elevdatorerna
    Länk:http://overtalig.blogspot.com/2010/03/skolornas-prob

  27. Avtalet med Volvo IT för vissa PC-användare suger! Det ser jag från insidan.

    Att skolorna har problem och inte passar för mainstream-outsourcing där enbart kontorsprogramvara som Office och Outlook gör sig bäst är väl känt men det vill man tysta ned. Ingen vill erkänna eller sätta sin stolthet på spel att det blev fel.

  28. Tack Lotta!
    Det du har sett till är super. Jag är glad över att Sverige äntligen får IT i skolan. På tiden att någon politiker bryr sig!!!
    Varför är alla så himla motståndskraftiga när det gäller IT på skolorna. Såklart saker kostar pengar, och att det kommer en merkostnad på saker. Om man backar bandet 5-10 år så fanns det bra ”rika” kommuner som hade datorer i skolan och då var det på 2000-talet vi pratat om. Nu äntligen får alla tillgång till det.

    • Det handlar inte om IT på skolorna utan om ett specifikt program som har kritiserats hårt på goda grunder, tex för att skolor som redan har satsat med framgång tvingats att ta flera steg bakåt.

      Sedan gäller med IT som med allt annat: Det handlar inte bara om vad man har, utan även om vad man gör med det man har. Att den ena skolan har mer IT betyder inte automatiskt att eleverna har det bättre än på den andra skolan. Om IT ses som ett ett mål istället för ett medel är det troligen tom. tvärtom…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s