En överenskommelse om utbyggnaden av trafiken i Stockholm är inom räckhåll. Det är verkligen på tiden. Alliansen i Stockholm och på statlig nivå planerar att investera 100 miljarder kronor på tolv år. Mer om detta berättar Maria Wallhager, landstingsråd för fp och representanter från övriga Allianspartier på DN Debatt.

Genom att använda trängselskatten till både Förbifart Stockholm och andra viktiga investeringar i vägar i Stockholmsregionen frigörs 6,4 miljarder kronor från staten och Stockholm till nödvändiga satsningar på kollektivtrafiken, t ex Citybanan, som många kommuner runt hela Mälardalen bidrar till, tvärbanan från Alvik till både Solna och Kista samt från Hammarby sjöstad till Slussen, modernisering av Saltsjöbanan och dubbelspår på Roslagsbanan.

Trängselskatten föreslås justeras i takt med inflationen när Förbifart Stockholm börjar byggas 2012 och när Förbifarten är klar 2020 tas trängselskatt ut även på Essingeleden.

Vi är på väg mot en lösning på de trafikfrågor som diskuterats i decennier i vår region. Det visar att gott samarbete och samförstånd mellan beslutsfattare på olika nivåer är både möjligt och  nödvändigt för att nå resultat.

Annonser

5 Comments »

  1. Hej!
    Intressant inlägg. Jag skulle vilja veta vilka trafikfrågor du menar att Förbifart Stockholm kommer att lösa. På vilket sätt är det en viktig investering?

  2. 1. Naturskyddsföreningen har i 15 år drivit kravet om trängselavgifter i syfte att få bort bilköerna i Stockholm. Vi har hela tiden understrukit att systemet bör utformas så effektivt och träffsäkert som möjligt så att man kan minimera avgiftsuttaget. Trängselavgifter får inte bli en fiskal skatt.
    Under alla år har man från bl a fp sagt att vi bluffar och att vi egentligen varit ute efter att just införa en straffskatt på bilister.
    När nu samma partier just föreslår att trängselskatten ska förvandlas från ett trafikpolitiskt styrmedel med primärt syfte att minska bilköerna till att bli just den fiskala straffskatt man alltid hånat vet man inte om man ska skratta eller gråta.
    Vad har Stockholms bilister gjort för ont för att drabbas av dessa fåniga pålagor?
    2. I debattartikel ger allianspartierna intryck av att det man föreslår ska leda till en bättre trafiksituation. Jag skulle vilja påstå att det inte finns något som helst underlag för en sådan tes. Den konsekvensanalys som ingår i Cederschiöldsuppgörelsen visar att an tvärtom – med den trafikpolitik som förespråkas i dagens debattartikel – räknar med att bilköerna i Stockholmsregionen kommer att öka 5-7 gånger fram till 2030 (siffrona går att hitta på näringsdepartementets hemsida) . Detta är vad som väntar om debattartikelns förslag förverkligas (troligen värre eftersom några viktiga kollektivtrafikprojekt inte tycks få plats i alliansens plan).

    Trafiklösning för Stockholm- för vem då?

    Magnus Nilsson
    trafikexpert Naturskyddsföreningen

  3. Det är intressant att det gång på gång upprepas att förbifarten kommer att leda till en bättre trafiksituation.
    Utredningarna visar ju att så inte är fallet, utan att den istället kommer att förvärras.
    Lotta: Varför gå vidare med ett förslag där utredningarna tydligt visar på en försämring? Jag har inte sett någon bra förklaring på det ännu.
    Stockholm behöver definitivt satsa på infrastruktur. Men trafiken som rör sig över förbifartens snitt klarar sig med en vanlig väg. Resten av pengarna läggs med fördel på en utbyggnad av tunnelbanan som är i akut behov av utbyggnad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s